In Nederland hebben 3,6 miljoen mensen minder of geen toegang tot de verschillende vormen van openbaar vervoer. De plek waar je woont of werkt en/of de mate waarin je zelfstandig in staat bent op te reizen is voor 20% van de Nederlanders de reden dat zij beperkt worden in hun mobiliteit. Qarin zet zich in om het vervoer zodanig te vernieuwen dat mobiliteit voor iedereen beschikbaar is of wordt.
Qarin vernieuwt openbaar- en doelgroepenvervoer door de reiziger centraal te zetten en gebruik te maken van data en innovatieve technieken. Dat zorgt voor de beste vervoersoplossing voor het individu, bereikbaarheid in de regio en het verminderen van het aantal lege ritten door bussen en taxi’s. Oplossingen bedenken en uitvoeren dus, zodat écht iedereen gebruik kan (blijven) maken van openbaar- en doelgroepenvervoer. Ongeacht fysieke, mentale, visuele beperking of de locatie van waar je woont.
Het huidige systeem van openbaar en Wmo-vervoer is versplinterd en onbetaalbaar doordat het aantal Nederlanders dat gebruik wil maken van deze vervoersvormen de komende jaren substantieel zal stijgen. Hoe dat komt en hoe we met innovatie mobiliteitsoplossingen dit op kunnen lossen leggen we graag uit!
Mensen worden steeds ouder, blijven vitaal, en willen mee blijven doen en ertoe doen in onze maatschappij. Zelfstandig wonen en reizen is belangrijk voor het onderhouden van sociale netwerken en het mee kunnen doen in de maatschappij. Angst of vrees, zeker bij ouderen die vaak al jaren niet meer met het openbaar vervoer hebben gereisd, zorgt ervoor dat men thuisblijft.
De huidige mobiliteitsdiensten sluiten niet voldoende aan op de flexibele vervoersvraag van reizigers. Niet voor niets zien we dat het bezit van (tweedehands) auto’s weer stijgt. Het traditionele openbaar vervoer sluit niet aan op de wens van de reiziger om van deur tot deur te reizen. Veel buslijnen rijden met steeds minder reizigers van “niets naar nergens” volgens de contractueel vastgelegde afspraken. Voorzieningen in landelijke gebied verschralen daardoor, waardoor het schrappen van niet rendabele buslijnen een logisch gevolg is. Een negatieve spiraal van verschraling is het gevolg als er niet wordt ingezet op het vernieuwen van vervoer waarbij de reiziger centraal staat.
Subsidies voor individuele mobiliteitsoplossingen worden door de groei van de mensen die hier gebruik van maken onbetaalbaar. Denk aan Wmo-vervoer maar ook leerlingen-en ander doelgroepenvervoer wat door de demografische ontwikkeling substantieel groeit.
Qarin biedt de oplossing voor reizigers, opdrachtgevers en mobiliteitsaanbieders. Wij combineren de kracht van innovatieve IT met de menselijke kant van een callcenter en regiecentrale voor het plannen, boeken en begeleiden van reizigers. Daarnaast ondersteunen reisassistenten en OV-buddies de reizigers die een extra handje nodig hebben. En dit alles wordt ondersteund door trainers, effectieve marketing en relatiemanagement (met stakeholders zoals scholen, gemeenten en belangenverenigingen). Wij hebben al deze discipline in huis en zo bieden wij dé totaaloplossing om het vervoer te vernieuwen en de mobiliteit voor iedereen te verbeteren en vergroten.
“We noemen dit binnen Qarin MMMaaS.
Mobilitys as a Service maar dan met de nadrukkelijke toevoeging van Mens en Maatschappij.”
Meer weten over onze visie? Neem dan contact met ons op of volg ons op LinkedIn.