Geen reden tot verandering toch? Wij vinden van wel! Het kan altijd beter en daarom testen we verschillende optimalisaties. Begin dit jaar is de pilot afgerond waarbij we getest hebben of er behoefte is aan een kortere vooraanmeldtijd en wat de impact hiervan is op onze operatie.
Verkorten termijn voor reserveren
Op dit moment bestel je de haltetaxi minimaal één uur van tevoren. Dit uur geeft onze regiecentrale de tijd om de meest efficiënte rit voor de reiziger te plannen. Nu we bijna twee jaar ervaring hebben met deze processen, hebben we gezien dat er mogelijkheden zijn om reizigers eerder op pad te helpen. En als die ruimte er is, willen we die graag bieden aan de reiziger!
Om korter van tevoren een rit met de haltetaxi te reserveren, is de belangrijkste voorwaarde uiteraard om goed inzicht te hebben in de beschikbaarheid van haltetaxi’s. Daarom is er beperkt getest in twee regio’s: Stedendriehoek en Arnhem-Nijmegen. Een ander voordeel van testen in specifieke regio’s is dat we de resultaten konden vergelijken met regio’s waar we de pilot niet aanboden.
Alleen maar voordelen voor de reiziger
Voor de reiziger bleven de overige voorwaarden voor het reserveren van de haltetaxi onveranderd. Het blijft een deeltaxi die van halte naar halte rijdt en ook geldt het normale haltetaxi-tarief. De reiziger kon door deze pilot wel sneller gebruik maken van de haltetaxi. De mogelijkheid om binnen het uur op pad te kunnen werd tijdens de pilot alleen telefonisch aangeboden. Ook werd er op de website van haltetaxiRRReis gewezen op de optie om korter van tevoren een rit te reserveren. Om de (potentiële) reizigers te proactief te informeren over deze vernieuwde dienstverlening, hebben we verschillende marketing- en communicatiemiddelen ingezet, waaronder social media advertenties.
Pilot geslaagd: veel positieve geluiden
Tijdens de pilot hebben we 100% van de aanvragen binnen het uur kunnen rijden. Een prachtig resultaat! Onze regiecentrale was in staat om alle verzoeken in te willigen, door geplande ritten bijvoorbeeld anders over de voertuigen te verdelen of er werden andere combinaties van ritten gemaakt. Uiteraard alleen op zo’n manier dat reizigers hier geen hinder van ondervonden.
De aantallen waren, mede doordat het alleen telefonisch aan te vragen was, nog niet heel hoog. Wel is duidelijk geworden dat de vraag onder reizigers er zeker is. Ook zien we dat als de vraag toeneemt, het nog makkelijker wordt om ritten met korte een vooraanmeldtijd te combineren en efficiënt te plannen. Alle seinen op groen dus!
Vernieuwen van vervoer
Het vernieuwen van vervoer is iets wat in stapjes gaat. Een haltetaxi wordt nu nog niet altijd gezien als een regulier onderdeel van het openbaar vervoer. Door de verschillen tussen haltetaxi en andere openbaar vervoersmiddelen zo klein mogelijk te maken, vergroten we het gebruikersgemak voor de reiziger. Ook deze pilot pakken we stap voor stap op om zo de drempels die er nu soms nog ervaren worden, te verlagen of weg te nemen.
Nu we weten dat de vraag er is en de impact op de operatie (zeker als het e.e.a. geautomatiseerd wordt) behapbaar is, willen we dit ook mogelijk maken via de verschillende websites en apps. Want dat is uiteindelijk het doel: het vervoer dusdanig vernieuwen dat reizigers nog gemakkelijker hun reis kunnen plannen, boeken en maken met het openbaar vervoer.