In Publieke Mobiliteit draait alles om afstemming. Overheid, vervoerders, softwareleveranciers, landelijke organisaties en reizigers: allemaal spelen ze een rol in het mogelijk maken van mobiliteit. Qarin gelooft dat samenwerking de motor is van vernieuwing en verbetering. In deze blog legt Paul Pietersen, directeur van Qarin, uit waarom samenwerken essentieel is. En hoe Qarin daar dagelijks werk van maakt.
Samenwerken om reizen eenvoudiger te maken
Als we het reizen écht makkelijker willen maken voor de reiziger, dan moeten we in dit domein met ontzettend veel partijen samenwerken. Je hebt te maken met gemeenten, provincies en het rijk als opdrachtgevers, maar ook met andere vervoerders. Met organisaties zoals Dova en Rocov en partijen als Translink en 9292 waar je voor landelijke dekking op wilt aansluiten.
Een mooi voorbeeld vind ik de pilot die we binnenkort starten in Noord-Holland, in het Wmo-vervoersgebied RegioRijder. Hier gaan we Wmo-ers een OV-advies geven bij hun reis en kunnen ze die reis met korting op het reguliere OV-tarief maken. Dit vergt afstemming met de betrokken gemeenten als opdrachtgever, de provincie die over het OV gaat en Connexxion die het OV in die regio uitvoert. Maar ook met pasverstrekker Mybility voor kortingspassen, 9292 voor de reisinformatie en een groep reizigers die mee willen doen aan de pilot. Best complex.
Ons doel is dat de reiziger niets merkt van al het geregel ‘onder de motorkap’, behalve dat zijn reis soepeler verloopt. Eén pas, één boekingskanaal, één aanspreekpunt: dat is de richting waar we naartoe werken.
De reiziger als uitgangspunt
Bij Qarin beginnen we elk gesprek met één vraag: hoe kunnen we het voor de reiziger beter maken? Als je die vraag voorop zet, worden de gesprekken met partners vanzelf constructief. We redeneren altijd vanuit de klantreis. Dat helpt om barrières te zien en op te ruimen – of dat nu technische beperkingen zijn, verschillen tussen regelingen of oude gewoontes.
In deze sector zijn veel partijen actief, elk met hun eigen verantwoordelijkheden en belangen. Toch merk je dat als je steeds teruggaat naar de reiziger, iedereen bereid is mee te denken. Want uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: dat iemand zonder gedoe van A naar B kan komen.
Onafhankelijk en verbindend
Een van onze sterke punten is dat we onafhankelijk zijn. We hebben geen eigen voertuigen of chauffeurs. We zijn een mobiliteitscentrale die alles aan elkaar koppelt. Daardoor hebben we geen belang bij meer of minder ritten, maar kunnen we puur kijken naar wat het beste is voor de reiziger.
Dat helpt ook in de samenwerking. We worden niet gezien als concurrent, maar als partner. En doordat we veel ervaring hebben in het doelgroepenvervoer en OV– binnen Qarin ligt, bij elkaar opgeteld, meer dan zestig jaar ervaring – weten we precies wie waarvoor verantwoordelijk is en bij wie we moeten zijn om iets in beweging te krijgen.
Innovatie ontstaat in samenwerking
Innovatie komt nooit uit één hoek. In Brabant zijn we nu bijvoorbeeld bezig om Flex en Wmo-vervoer te koppelen, zodat het makkelijker wordt om binnen één regio verschillende vormen van vervoer te gebruiken. Ook werken we aan eenvoudige betaaloplossingen voor reizigers.
De ideeën daarvoor komen niet alleen van onszelf, maar juist ook van de mensen die reizen. Een reiziger uit Almere zei laatst in een filmpje: “En nou moet Valys er nog in, in de 9292 app.” Dat is precies waar het om gaat. Mensen ervaren waar het nog beter kan, en dat geeft richting aan wat wij ontwikkelen. Door goed te luisteren…
Vertrouwen en professionaliteit
Samenwerken betekent niet alleen ideeën delen, maar ook afspraken nakomen. We krijgen vaak terug van onze partners dat ze onze manier van werken professioneel en duidelijk vinden. We maken heldere planningen, betrekken reizigers bij de implementatie en zorgen dat deadlines worden gehaald.
Ook de reizigers zelf merken dat. In klanttevredenheidsonderzoeken scoren we hoge cijfers – een 8,4 voor de HaltetaxiRRReis en een 8,2 voor RegioRijder. Dat zijn mooie bevestigingen dat samenwerking aan de achterkant écht verschil maakt aan de voorkant.
Samen kom je verder
Als we het voor de reiziger beter willen maken, dan kunnen we dat alleen samen doen. Overheid, vervoerders, aanbieders van technologie – iedereen heeft een stukje van de puzzel in handen. En door goed samen te werken, kunnen we het doelgroepenvervoer eenvoudiger, toegankelijker en inclusiever maken. Want uiteindelijk wil elke reiziger hetzelfde: gewoon kunnen reizen, zonder hinderlijke drempels.
Paul Pietersen
Directeur Qarin
Meer weten over onze mooie, innovatieve samenwerking in Almere? Lees dan hier verder: https://qarin.nl/nieuws/landelijke-primeur-voor-almere-wmo-vervoer-in-de-9292-app/
Benieuwd naar onze vernieuwende visie op vervoer? Lees dan: https://qarin.nl/over-ons/