Het 5-jarig bestaan van Qarin

Ter ere van het 5-jarig bestaan van Qarin in februari 2025, plaatsen we deze maand een 3-luik over hoe onze reis tot nu toe verlopen is. Daarmee beginnen we uiteraard bij de start; De uitvoering van het eerste contract, NS Reisassistentie.

NS reisassistent

De start

Op 4 februari 2020 begon Qarin met de uitvoering van haar eerste contract, NS Reisassistentie. Natuurlijk waren we al ruim daarvoor begonnen met de voorbereidingen. En daar nog voor, de inschrijving op de aanbesteding van NS. Dus eigenlijk bestaat Qarin dit jaar geen 5 jaar, maar 6 jaar. Maar goed, echt werken aan een betere mobiliteit voor mensen waarvoor de toegang tot het openbaar vervoer nog niet vanzelfsprekend is, vanaf begin 2020.

 

En wat een start was het! Binnen anderhalve maand werd de volledige dienstverlening stilgelegd door Covid-19. Niet iets waar je tijdens de implementatie rekening mee houdt. Gelukkig konden we in goed overleg met NS de dienstverlening in de twee woelige jaren die daarop volgden overeind houden. De goede samenwerking heeft geresulteerd in een robuuste uitvoering die tot op de dag van vandaag staat en inmiddels ook voor andere vervoerders wordt uitgevoerd.

 

Al doende leert men

Niet lang na de start raakten wij betrokken bij een MaaS-pilot in Twente. De pilot heeft ons erg veel geleerd. Want ondanks dat we veel kennis en ervaring hebben op het gebied van doelgroepenvervoer en openbaar vervoer, hebben we vooraf niet kunnen bedenken dat het maken van afspraken met alle stakeholders in het project zo ingewikkeld zou zijn. Wat technisch weldegelijk mogelijk was, bleek keer op keer op bezwaren van partijen te stuiten. Wat we hebben meegenomen uit het project is dat we nu expert zijn op het gebied van datakoppelingen en klantprofielen. Maar in één keer alles aan elkaar knopen gaan we niet meer doen.

 

Ondertussen werd ook de dienstverlening haltetaxiRRReis in Gelderland gestart. Het neerzetten van een OV-flex dienst als onderdeel van het openbaar vervoer, maar naast doelgroepenvervoer, deed een aantal experts de wenkbrauwen fronsen. Maar in minder dat een jaar hebben we de meest succesvolle OV-flexdienst van Nederland neergezet. Niet in de laatste plaats doordat we de dienst plan -en boekbaar maakten bij 9292. Hier waren we de eerste mee; geleerd van ons MaaS-project.

 

Ondertussen zijn we dan al in 2022 beland en dus alweer meer dan 2 jaar na de start.

 

Hoe we ons verder zijn blijven ontwikkelen en wat onze visie is voor de komende jaren lees je de komende weken in deel 2 en 3 van dit drieluik ter gelegenheid van ons 5-jarig bestaan.