Het 5-jarig bestaan van Qarin

Ter ere van het 5-jarig bestaan van Qarin in februari 2025, plaatsen we deze maand een 3-luik over hoe onze reis tot nu toe verlopen is. Hier lees je deel 2; wat hebben we tussen 2022 en nu bereikt en hoe hebben we ons pad geëffend in de complexe wereld van mobiliteit.

In ons vorige verhaal deelden we de spannende beginjaren van Qarin, van onze start tijdens de pandemie tot het uitrollen van onze vernieuwende OV-flexdienst. Nu, drie jaar later, zijn we beland in 2025. Het is een mooie gelegenheid om even stil te staan bij wat we tussen 2022 en nu hebben bereikt en hoe we ons pad hebben geëffend in de complexe wereld van mobiliteit.

 

Qarin; nieuw bedrijf met ervaren leiders, op een markt die gedomineerd wordt door gevestigde bedrijven 

Deze markt staat bekend om zijn stevige toetredingsbarrières, met aanbestedingen als grootste hindernis. Als team van ervaren leiders in de mobiliteitssector brachten we een schat aan kennis mee, maar we kwamen al snel achter de harde realiteit van deze eisen. Aanbestedingen vragen gedetailleerd bewijs van eerdere opdrachten, referenties waarbij je meerdere jaren ervaring moet hebben met vervoer of regie van behoorlijke ritaantallen. En die hebben we als nieuw bedrijf natuurlijk niet. Hoewel het logisch is dat de industrie zichzelf wil beschermen tegen vluchtige ondernemingen, merkten we dat deze strenge regels ook vernieuwing in de weg staan. Het zijn de gevestigde bedrijven die de markt domineren zonder veel aan te moedigen tot vernieuwing, waardoor frisse, vernieuwende ideeën zelden een kans krijgen.

In de beginjaren was het dan ook een uitdaging om aan deze strenge aanbestedingseisen te voldoen. We moesten partnerschappen aangaan met bedrijven die al aan deze criteria voldeden. Dit was niet alleen uitdagend, maar het remde aanvankelijk ook onze groei. Toch hebben we door vastberadenheid en onze onophoudelijke inzet om topkwaliteit te leveren, geleidelijk het vertrouwen van de markt gewonnen. Dit vertrouwen heeft ons in staat gesteld om aanbestedingen te winnen die essentieel waren voor onze groei.

 

Van drie oprichters naar 200 medewerkers

Kijkend naar de afgelopen vijf jaar, kunnen we trots zijn om te zien hoe ver we al zijn gekomen. Van drie oprichters naar een familie van bijna 200 toegewijde medewerkers. Van onze eerste reisassistentie tot een uitgebreid portfolio van diensten, zoals de regie op RegioRijder en het landelijke gehandicaptensportvervoer, het mobiliteitsregisseurschap van Almere en coördinator van complexe leerlingenvervoeropdrachten, die nu als betrouwbare opties in de markt staan.

 

We staan nu klaar om de komende jaren nog meer innovatieve projecten te ontplooien. Over deze toekomstplannen vertellen we meer in het laatste deel van ons drieluik.