De mobiliteitscentrale: regisseur van slim vervoer

Mobiliteit is in transitie. Overheden zoeken naar manieren om hun vervoerssystemen toegankelijker, efficiënter en duurzamer te maken. Binnen dit veranderende landschap speelt de mobiliteitscentrale een steeds centralere rol, schrijft onze directeur Paul Pietersen in onderstaande blog.

‘Het is volgens mij de onmisbare schakel. Niet alleen als planner van ritten, maar als regisseur van een nieuw mobiliteitssysteem: Publieke Mobiliteit’, begint Paul.

‘Hoe zien wij bij Qarin die cruciale rol van de mobiliteitscentrale? Hoe geven wij die vorm? Bijvoorbeeld in de gemeente Almere, waar we met innovatieve pilots – zoals de inzet van deelscootmobielen –  bijdragen aan inclusieve en toekomstbestendige mobiliteit.

 

Wat is Publieke Mobiliteit?

Publieke Mobiliteit is een visie op vervoer waarbij verschillende vervoersvormen — zoals doelgroepenvervoer, openbaar vervoer en deelvervoer — naadloos met elkaar verbonden zijn. Geen versnipperde aanpak, maar één geïntegreerd systeem waarin de vervoerscapaciteit slim wordt benut. Maar allereerst en bovenal ook de reizigers centraal staan.

 

Denk aan een oudere die met een regiotaxi naar een ov-halte reist en daar overstapt op de bus. Of een cliënt in de Wmo die met een deelscootmobiel zelfstandig naar de winkel kan. Maar ook een ov-reiziger die daar waar lijnbussen niet meer rijden, gebruik maakt van flex-ov uitgevoerd door een Regiotaxisysteem of zijn voor en natransport uitvoert met een deelfiets. Deze voorbeelden zijn zo mooi door de samenwerking tussen systemen, data en aanbieders. En daar precies vervult volgens ons de mobiliteitscentrale een spilfunctie.

 

De mobiliteitscentrale als coördinatiepunt

Een moderne mobiliteitscentrale:

  • Ontvangt reisverzoeken van uiteenlopende gebruikersgroepen, Wmo, jeugd, leerlingen, ov-reizigers allen met een specifieke reisbehoefte.
  • Koppelt deze aan de best beschikbare vervoersoptie. Daarbij worden ov, doelgroepenvervoer en deelvervoer als gelijkwaardige bouwstenen ingezet.
  • Monitort en optimaliseert ritten op basis van real-time data.
  • Ondersteunt gebruikers via klantcontactcentra en digitale platforms.
  • Zorgt voor efficiency en inclusiviteit.

 

Van doelgroepenvervoer naar gedeeld systeemgebruik

Traditioneel werd doelgroepenvervoer (zoals Wmo-vervoer) apart georganiseerd van het reguliere ov. In het model van Publieke Mobiliteit verbinden we deze systemen. Dat betekent:

  • Slimme planningssoftware stelt reizen voor met beschikbare vervoermiddelen, ongeacht of het een ov-bus, taxi of deelfiets, scooter of auto is.
  • Capaciteit wordt gedeeld: Wmo-ers die met toegankelijk ov kunnen, vullen lege plekken in bus en trein. Door aanvulling vanuit het flex-ov voorkomen we lege taxiritten.
  • Reizigers krijgen méér keuzevrijheid en autonomie, mits ondersteund met de juiste hulpmiddelen en informatie.

 

Deelvervoer als aanvulling: van deelfiets tot deelscootmobiel

Een belangrijk element binnen Publieke Mobiliteit is de inzet van deelvervoer, zoals:

  • Deelfietsen en deelscooters in de stad.
  • Deelauto’s voor mensen die incidenteel vervoer nodig hebben.
  • En innovatief: deelscootmobielen voor mensen met een mobiliteitsbeperking.

 

Deze vormen van vervoer zijn niet alleen duurzaam, maar vergroten ook de zelfredzaamheid van reizigers die anders afhankelijk zouden zijn van collectief vervoer.

 

Qarin in Almere: Proeftuin voor integrale mobiliteit

In Almere is Qarin sinds 2024 actief als mobiliteitscentrale. De gemeente laat ons het doelgroepenvervoer regisseren. Maar we doen zoveel meer! We zijn er trots op dat we samen met Almere een proeftuin ontwikkelen voor integrale Publieke Mobiliteit.

 

Wat gebeurt er concreet?

  • Slimme reisregie: Qarin ontvangt en verwerkt reisverzoeken en stuurt gecontracteerde taxivervoerders aan, terwijl ook het ov een optie is. 
  • Pilot met deelscootmobielen: Met de gemeente testen we deelscootmobielen voor Wmo-doelgroepen. Hiermee kunnen gebruikers zelfstandig en duurzaam korte afstanden afleggen.
  • Datagedreven sturen: Door ritgegevens, gebruikersfeedback en bezettingsgraden te analyseren, kunnen we voortdurend bijsturen en verbeteren.
  • Capaciteitsdeling: De planningssystemen van Qarin worden gekoppeld met andere vervoersvormen. Zo wordt beschikbare mobiliteit optimaal benut – ongeacht het type aanbieder.

 

Onze aanpak in Almere laat zien hoe doelgroepenvervoer niet langer een geïsoleerde voorziening is. Zo wordt het onderdeel van een groter, flexibel mobiliteitsnetwerk.

 

Naar een inclusieve mobiliteit van de toekomst

De integratie van ov, doelgroepenvervoer en deelmobiliteit is geen toekomstmuziek meer. We doen het al. In een samenleving waarin we inzetten op Publieke Mobiliteit kan iedereen meedoen. Ongeacht leeftijd, beperking of woonplaats.

Almere laat zien dat het werkt. Daar koppelt Qarin technologie en regie aan sociale betrokkenheid. We hebben daar in die prachtige proeftuin gebouwd aan een mobiliteitssysteem dat klaar is voor de uitdagingen van morgen. Of nee: van nu!’

 

Paul Pietersen

Directeur Qarin

 

 

Meer weten?

Benieuwd hoe jouw gemeente stappen kan zetten richting integrale mobiliteit? Of wil je meer weten over de proeftuin in Almere? Neem dan contact met ons op of kijk verder op www.qarin.nl voor informatie en inspiratie.