Mobiliteit is in transitie. Overheden zoeken naar manieren om hun vervoerssystemen toegankelijker, efficiënter en duurzamer te maken. Binnen dit veranderende landschap speelt de mobiliteitscentrale een steeds centralere rol, schrijft onze directeur Paul Pietersen in onderstaande blog.
‘Het is volgens mij de onmisbare schakel. Niet alleen als planner van ritten, maar als regisseur van een nieuw mobiliteitssysteem: Publieke Mobiliteit’, begint Paul.
‘Hoe zien wij bij Qarin die cruciale rol van de mobiliteitscentrale? Hoe geven wij die vorm? Bijvoorbeeld in de gemeente Almere, waar we met innovatieve pilots – zoals de inzet van deelscootmobielen – bijdragen aan inclusieve en toekomstbestendige mobiliteit.
Wat is Publieke Mobiliteit?
Publieke Mobiliteit is een visie op vervoer waarbij verschillende vervoersvormen — zoals doelgroepenvervoer, openbaar vervoer en deelvervoer — naadloos met elkaar verbonden zijn. Geen versnipperde aanpak, maar één geïntegreerd systeem waarin de vervoerscapaciteit slim wordt benut. Maar allereerst en bovenal ook de reizigers centraal staan.
Denk aan een oudere die met een regiotaxi naar een ov-halte reist en daar overstapt op de bus. Of een cliënt in de Wmo die met een deelscootmobiel zelfstandig naar de winkel kan. Maar ook een ov-reiziger die daar waar lijnbussen niet meer rijden, gebruik maakt van flex-ov uitgevoerd door een Regiotaxisysteem of zijn voor en natransport uitvoert met een deelfiets. Deze voorbeelden zijn zo mooi door de samenwerking tussen systemen, data en aanbieders. En daar precies vervult volgens ons de mobiliteitscentrale een spilfunctie.
De mobiliteitscentrale als coördinatiepunt
Een moderne mobiliteitscentrale:
Van doelgroepenvervoer naar gedeeld systeemgebruik
Traditioneel werd doelgroepenvervoer (zoals Wmo-vervoer) apart georganiseerd van het reguliere ov. In het model van Publieke Mobiliteit verbinden we deze systemen. Dat betekent:
Deelvervoer als aanvulling: van deelfiets tot deelscootmobiel
Een belangrijk element binnen Publieke Mobiliteit is de inzet van deelvervoer, zoals:
Deze vormen van vervoer zijn niet alleen duurzaam, maar vergroten ook de zelfredzaamheid van reizigers die anders afhankelijk zouden zijn van collectief vervoer.
Qarin in Almere: Proeftuin voor integrale mobiliteit
In Almere is Qarin sinds 2024 actief als mobiliteitscentrale. De gemeente laat ons het doelgroepenvervoer regisseren. Maar we doen zoveel meer! We zijn er trots op dat we samen met Almere een proeftuin ontwikkelen voor integrale Publieke Mobiliteit.
Wat gebeurt er concreet?
Onze aanpak in Almere laat zien hoe doelgroepenvervoer niet langer een geïsoleerde voorziening is. Zo wordt het onderdeel van een groter, flexibel mobiliteitsnetwerk.
Naar een inclusieve mobiliteit van de toekomst
De integratie van ov, doelgroepenvervoer en deelmobiliteit is geen toekomstmuziek meer. We doen het al. In een samenleving waarin we inzetten op Publieke Mobiliteit kan iedereen meedoen. Ongeacht leeftijd, beperking of woonplaats.
Almere laat zien dat het werkt. Daar koppelt Qarin technologie en regie aan sociale betrokkenheid. We hebben daar in die prachtige proeftuin gebouwd aan een mobiliteitssysteem dat klaar is voor de uitdagingen van morgen. Of nee: van nu!’
Paul Pietersen
Directeur Qarin
Meer weten?
Benieuwd hoe jouw gemeente stappen kan zetten richting integrale mobiliteit? Of wil je meer weten over de proeftuin in Almere? Neem dan contact met ons op of kijk verder op www.qarin.nl voor informatie en inspiratie.